Retour à l'EHESS

Stone Knapping

The Necessary Conditions for a Uniquely Hominid Behaviour

McDonald Publication, Cambridge, 2005, 275 pages, ISBN:1902937341

Résumé:

Image1How were early stone tools made, and what can they tell us about the development of human cognition? This question lies at the basis of archaeological research on human origins and evolution, and the present volume fulfills a growing need among advanced students and researchers working in this field. The individual chapters by a range of leading international scholars approach stone knapping from a multidisciplinary perspective that embraces psychology, physiology, behavioral biology and primatology as well as archaeology. The skills and behaviour of humans and their primate relatives are key parts of the enquiry. The result is a better understanding of early human engagement with the material world and the complex actions required for the creation of stone tools.

Auteurs:

Sous la direction de

  • Blandine Bril, psychologue, anthropologue, directeur d’études à l’EHESS.

  • Valentine Roux, archéologue, directeur de recherche au CNRS, Paris

Sommaire:

  • General Introduction:

  • Part I:  Stone knapping : characterizing a tool-related task

    • Section A: Stone knapping: a technical characterization

    • Section B: Stone knapping: characterizing the skills involved

  • Part II: Stone knapping : the necessary conditions for the required skills

    • Section A: The bio-behavioural system

    • Section B: Somatic and Neural substrate

  • Part III "Actualizing" conditions for innovation in stone knapping

  • Part IV: Conclusion

Télécharger la table des matières détaillée

Comptes-rendus

haut de page

Actualités

Objets communicants et contextes d'apprentissage chez les enfants (0-12 ans)
Journée d'étude sur l'apprentissage qui réunira des chercheurs en sciences d'éducation, des enseignants, et des chercheurs en sciences sociales: un regard croisé sur les interactions entre les enfants et les objets communicants en contexte.

Le geste technique et son apprentissage
À travers une alternance de conférences et d'ateliers pratiques d'enregistrement du mouvement, on proposera d'une part une réflexion sur les interactions entre techniques, méthodes et théories, et d'autre part on montrera les parentés des processus d'apprentissage par delà la diversité des techniques étudiées.

Groupe de recherche apprentissage et contexte
Actualités scientifiques de l'Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales - Groupe de recherche apprentissage et contexte

Les autres nouvelles du GRAC